Understanding the phenomena.

همچنین مطلب مربوط به فیلم دون ژوان و THanks for sharing در همین وبلاگ را ببینید

برای نگاهی دقیق تر و موشکافانه تر به عوارض اعتیاد جنسیSex addiction،تماشای فیلم بی قرار3(Levottomate3-مینا ورتانن 2004) را از دست ندهید.

 

برای جونا(می گرون لاند)،تجربه سکس های مکرر بی هدف عینا مانند مصرف مواد مخدر است…

اگر فیلم دون ژوان به نوعی از اعتیاد جنسی به نام سایبر سکس و اعتیاد به پورنو گرافی میپرداخت،فیلم بی قرار نشان میدهد که چگونه اعتیاد جنسی ممکن است منجر به روابط متعدد خارج زناشویی Extramarital Affair با افراد ناشناس شود،البته هردو فیلم در حالیکه چگونگی این اعتیاد را به خوبی بیان کرده اند،به چرایی این موضوع و علت رخ دادن این رفتارها اشاره خاصی ندارند.

جونا به نظر میرسد برای غلبه بر استرس ناشی از شغل حساس خود ،وارد روابط کوتاه مدت با افرادی میشود که شناخت قبلی از آنان ندارد.این امر از یکطرف باعث آسودگی خاطرش از بابت ناشناس ماندن و حفظ خانه و زندگی و همسر میشود و از طرف دیگر  خطراتی جدی(مانند “گیرافتادن”در اتاق هتلی با دو مرد و یا مواجه شدن با مرد دیگری با تمایلات شدید سادیستی ومجروح شدن جونا)هم به بار می آورد.

http://images.kino.de/flbilder/max06/auto06/auto01/06010651/b640x600.jpg

نکته مهمی که فیلم به آن اشاره میکند،ماهیت تکانه ای ImPulsivity و ناشی از وسوسه ای آنی بودن یک رفتار جنسی در جونا است.او به طور عادی و طبیعی به امور زندگی خودش میپردازد و ناگهان نیازی غیر قابل کنترل(درست مانند آنچه در مصرف مواد وجود دارد)باعث میشود که با اولین کسی که سر راه خود میبیند وارد یک رابطه جنسی شود.

همچنین شباهت دیگری که میتوان بین رفتارهای جنسی جونا و یک اعتیاد به مواد پیدا کرد،وجود مرحله انکار است.او در برخورد با نویسنده کتابی درباره اعتیاد جنسی و پیشنهاد او برای شرکت جونا در کلاسهای معتادین جنسی گمنامSex Addiction  Anonymus(ُSAAبا عصبانیت میگوید که این رفتارش حالت اعتیادی ندارد و هر زمان که بخواهد میتواند آن را متوقف کند،رفتاری مشابه مصرف کنندگان مواد که ادعا میکنند نحوه مصرفشان تفننی است و میتوانند به راحتی آن را کنار بگذارند.

 

نکته ای که به طور نامناسبی در فیلم به آن اشاره میشود،رابطه سرد زناشویی جونا و همسرش(به علت مشغولیت سنگین شغلی همسر)و ارتباط این موضوع با رفتارهای جونا ست. اگرچه ممکن است زنان در اثر تنها ماندن در یک رابطه زناشویی و یا وجود اشکال در رابطه با همسر به سمت بی وفایی زناشویی بروند،اما معمولا این اتفاق به صورت ارتباط با فقط یک مرد دیگر است(در مورد جونا او با مردان متعددی ارتباطات کوتاه برقرار میکند)و ثانیا معمولا حاوی مایه های رمانتیک و احساسی قوی هم هست.

 

 

ضمنا باید دانست که اگرچه شاید مشکلات یک زندگی زناشویی به عنوان عامل آغاز کننده Triggerباعث بروز و ظهور اعتیاد جنسی شود،اما علت این اعتیاد را باید در سنین کودکی،کیفیت رابطه کودک با والدین بخصوص مادر،ایجاد یا عدم ایجاد حس اعتماد و اطمینان به دوست داشتنی بودن در کودکی،تروماهای شدید دوران کودکی مانند مرگ والدین یا جدایی از آنها،جنگ،حوادث طبیعی  فاجعه بار مثل زلزله و سیل،کودک آزاری جنسی یا فیزیکی  و حتی  اقدامات دردناک پزشکی در کودکان حساس تر جست.

 

نکته ظریفی که فیلم هم در یک سکانس به آن اشاره میکند،همراهی اعتیاد جنسی با انواع پارافیلیا(برای شناخت بهتر پارافیلیا به مطلب مربوط به فیلم”مردی که زنها را دوست داشت” و “افشاگری”در همین وبلاگ مراجعه کنید)،بخصوص پارافیلیای مازوخیسم است.جونا هنگام برقراری رابطه با  مردی باز هم ناشناس ،رفتارهای سادومازوخیستی دارد که منجر به عکس العمل شدیدتر مرد و آسیب دیدن جدی جونا میشود….

 

“من خوب نیستم” و “کسی مرا آنگونه که هستم دوست ندارد”پیامهایی دردناک که  چنان در ذهن و جان کودک رسوب کرده  که برای اثبات خلاف آن به خود تا پایان عمر تقلا میکند،تلاشی برای التیام بخشیدن به درد ترسناک طرد شدگی…

Leave a comment